Tottomannen skrev:
Oljebytesintervallet på min bil är 1500 mil, så att säga att jag byter 3-4 ggr oftare än rekommenderat är väl att ta i?
Om vi säger att jag i snitt byter på 700 mil istället, så har jag alltså ungefär halverat intervallet. Det går i 3.8 liter olja i min bil, vilket tillsammans med oljefilter ger mig en kostnad på 147:- för ett oljebyte. Räknar vi på 1500 mils körning så kostar alltså två oljebyten och två filter 294:-
Visa mig gärna var jag hittar 4 liter VW-klassad helsyntetolja och oljefilter för under 300:-!
Hur ska jag veta att du köper så billiga filter, i normala fall kostar ett filter runt 100:- och en normal bytesintervall trodde jag var 2000 mil, så räknar jag.. Med mitt räknesätt blir det inte billigare.
Men jag förstår faktiskt inte ändå, det skulle ju bli ännu billigare om du bytte enligt rekommenderat intervall.
Nu vet jag ju inte hur en folka fungerar med bränsleekonomi/oljekvalitet, men min bil tar dessutom mindre olja med en dyrare (eller av bättre kvalitet ivf.). Nu finns det ju iofs. ingen mineralolja som klarar kraven Peugeot ställt på oljan till min så det är ju bra med det, men som nämts köpte jag tysk helsyntetolja på gekås, 5l för 298:- (Tror minsann den var VW 505.00-klassad med), men bara ökningen i förbruknng med den oljan kostade mer än mellanskillnaden mot t.ex. Mobil1 0-40, om jag köpt den billiga oljan och bytt 2 ggr/ intervall hade det ju, trots ungefär samma oljekostnad, kostat ännu mer.