WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE

Aktuellt datum och tid: 25 oktober 2014, 20:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 februari 2008, 14:48 

andypandy skrev:

Nja.. med äldre bilar så är saken en annan...
På motsvarande V70 så tjänar man ca 0.3 i förbrukning dvs 3600:- och det är väl ungefär motsvarande den högre skatten. DOCK så har man en helt annan gång samt mer hästar i bensinaren.
Men som sagt äldre bilar..

Nyare bensinare med downsizing av motorerna så minskar skillnaden fort i förbrukning... och då är inte affären given längre.

Men vem vill köra en ny bil? Är ekonomiskt självmord i den högre skolan ju. Sen så visst, vill man köra en liten Renault Clio så ligger man ju på förbrukningen hos en diesel, men om man vill ha en stor och rymlig och framförallt säker bil så drar ju bensnförbrukningen iväg ordentligt som i tex V70-klassen. Vi som kör med dieselbil är ju ofta långpendlare och vill åka säkert. Dessutom hur kul är den att köra med en undermotoriserad bensinrova? De flesta av oss kör ju tusentals mil om året och då är det inte svårt alls att räkna hem. Plus att vi får den gå motorkaraktären på köpet :mrgreen:

Icke dieslebilar
Volvo 142 L -74 (Såld)
Saab 95 V4 -69 (Såld)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 februari 2008, 12:27 

Dieselmannen skrev:
4604:-/år kostar en ny golf tdi 170 i skatt.
En bensinbil med samma koldioxid utsläpp kostar 1395:-/år :roll:

För dieseldrivna personbilar multipliceras skattebeloppet med en miljö- och bränslefaktor eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre än för bensinbilar. Justeringen görs genom att multiplicera det uträknade beloppet med 3,3. :shock: :roll: :twisted:

Om en golf TDI kostar 4600 i skatt / år , så måste den ha ganska dåliga koldioxidvärden , Då den har skattevikt 1400Kg.
Jämför man med en Honda Accord 2,2 som har skattevikt 1600Kg , kostar ca 3415:-

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 februari 2008, 15:38 

Den enda slutsats man kan dra av detta är att politikerna i detta land, oavsett partifärg, är en samling inkompetenta snackpåsar som inte är ett dugg intresserade av någonting annat än att lägga rabarber på så mycket som möjligt av våra surt förvärvade slantar.

Mindre pengar för oss, mer makt till dem...

Cadillac Fleetwood Limo -93

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 17:59 

Hmmm

Såg att mackpriset (obemanad) va 13,19:-/L för diesel o 12,34:- för 95 o 12,64:- för 98.. :roll:

Man måste köra jävulskt mycket/år för att tjäna på diesel iaf om man inte får tag på finndiesel/momsfri soppa..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 21:41 

2an skrev:
Hmmm

Såg att mackpriset (obemanad) va 13,19:-/L för diesel o 12,34:- för 95 o 12,64:- för 98.. :roll:

Man måste köra jävulskt mycket/år för att tjäna på diesel iaf om man inte får tag på finndiesel/momsfri soppa..

Relaterad tråd: viewtopic.php?t=2580

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 21:43 

2an skrev:

Å inte, inte än. på knappt 2500 mil ligger breakeven på för en sån bil som min. Det är inte jävulskt mycket direkt.
Då räknar jag ändå bara 2 dl skillnad mellan diesel och bensinförbrukning och 1 krona skillnad på literpriset.

Ickediesel:
Alfa Romeo GTV6, Suzuki GSX1100E, Husaberg FE400

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 21:49 

Claes B skrev:
Å inte, inte än. på knappt 2500 mil ligger breakeven på för en sån bil som min. Det är inte jävulskt mycket direkt.
Då räknar jag ändå bara 2 dl skillnad mellan diesel och bensinförbrukning och 1 krona skillnad på literpriset.

Är inte 2500 ganska mycket då?? :cry:
För att ha en ganska slö bil dessutom...
(våra bilar räknas ju inte till de körglada direkt..)
Det är ju bara galna pendlare.. (och normala familjer i norrlandslän då) som kör så långt.. typ 3% av sveriges befolkning eller nåt

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 22:19 

2500 mil kör jag nästan bara på ren nöjeskörning :wink: Kör ca 5000 mil om året och frugan ca 3000-4000 mil om året med sin Golfkombi TDI, då mest jobbpendling för henne.

Vi kör i dagsläget med båda våra bilar för samma bränslekonstnad som jag själv körde min Volvo 945 LTT för och då har ändå priset på bränslet höjts med nästan 3:- litern

Tankar enbart mackbränsle då här saknas möjligheter till alternativ :cry:

Icke dieslebilar
Volvo 142 L -74 (Såld)
Saab 95 V4 -69 (Såld)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 mars 2008, 22:36 

andypandy skrev:

Är inte 2500 ganska mycket då?? :cry:
För att ha en ganska slö bil dessutom...
(våra bilar räknas ju inte till de körglada direkt..)
Det är ju bara galna pendlare.. (och normala familjer i norrlandslän då) som kör så långt.. typ 3% av sveriges befolkning eller nåt

2500 är ju helt klart mer än medel. Men mycket tycker jag knappast, kör man inte mer så har ju inte soppapriset lika stor betydelse heller för den delen. Jag ligger väl på drygt 4000 mil om året, ca 2800 av dem jobbpendling, men galen skulle jag inte kalla mig, jag är inte ensam om man säger så.... Hade jag inte kört så mycket hade jag inte kört diesel.
Men visst är det tråkigt att det blir dyrare och dyrare.

Ickediesel:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 mars 2008, 00:36 

TheeDude skrev:

Gillar du bensinarens karaktär mer än dieseln?

Nja.. nu är det så att karaktär.. är en sak.. och bilar som gör 0-200 under 20 sec är en annan sak... och dit hör inte diesler normalt 8)

För att tala krast.. jag är ingen dieselfantast.. jag gör bara det bästa av situationen.
Man får prata prestanda per milkostnad när man försöker hävda sig mot kompisar. Allt annat är dömt att förlora.
Anledningen till att dieslar kan börja hävda sig i STCC och WTCC... "är regler!"
Hade det varit friare så hade det varit tack och adjö!
Skulle jag velat bygga en snabb bil billigt... så skulle jag letat upp ett bra ex av en 850 turbo sedan, skickat i "herre jösse spridare" ihop med typ HX40 och etanol.. lite IC och avgas på det... och åkt skjortan av samtliga dieselbilar i europa på 401 meter.. på nästan inga pengar alls... grovt sagt.

Många tror här att man har snabba bilar... ja just dieslar ja.. ute på emmaboda, mantorp, eller en köpt "snabbare" BMW över disk = Hej då!

För min dieselbil är.. den är någorlunda snabb ja.. men i jämförelse med en vanlig ford focus ST med bara ett chip/mappning.. så är den ett gapflabb.. det är typ den bilen som får parkera längst bort på parkeringen.

Eller varför inte bara gå och köpa en Subaru...

Karaktär.. bah... skiter jag i om jag ska priotera, när jag blir lämnad 100 meter efter rödljuset av ngn sketen "risbil"

( så.. nu har jag kastat handsken... kom igen nu! )
*flinar*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 mars 2008, 00:45 

andypandy skrev:
TheeDude skrev:

Gillar du bensinarens karaktär mer än dieseln?

Karaktär.. borde vara en sådan här då
http://www.blocket.se/vi/14813689.htm?ca=15_s&last=1
Volvo BM "Bison" 470 traktor.
Man kunde hänga på 15ton säd i uppförsbackarna.. var bara att ligga kvar på högsta växeln.. traktorn gick ner till 1000v... men därifrån vek den aldrig!
Maken till seg traktor har jag aldrig varit med om (långslagig som en ångbåt säkert) Var den snabb? Nej!
*ler*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mars 2008, 13:44 
allt här i livet handlar inte om pengar .sitta å räkna o hålla på trams tycker jag

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mars 2008, 14:03 

jes skrev:
allt här i livet handlar inte om pengar .sitta å räkna o hålla på trams tycker jag

Om man har pengar att gödlsa med så... :) Alla är dock inte lika rika som du tydligen är.
För min del så är en tusenlapp per månad i insparade bränslekostnader rätt mycket. Särskilt när det gäller en så rolig sak som att ta sig till jobbet.
Jag kör diesel enbart för ekonomins skull, hade jag inte behövt bry mig hade jag kört bil med stor bensinsexa eller nåt liknande istället.

Ickediesel:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 mars 2008, 20:27 
Claes B skrev:
Om man har pengar att gödlsa med så... :) Alla är dock inte lika rika som du tydligen är.
För min del så är en tusenlapp per månad i insparade bränslekostnader rätt mycket. Särskilt när det gäller en så rolig sak som att ta sig till jobbet.
Jag kör diesel enbart för ekonomins skull, hade jag inte behövt bry mig hade jag kört bil med stor bensinsexa eller nåt liknande istället.
näe rik det är jag inte är bara dålig på att räkna :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]