WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE


Aktuellt datum och tid: 22 november 2017, 18:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 7 januari 2007, 03:22 
Offline

Blev medlem: 6 december 2006, 00:44
Inlägg: 1288
Ort: Norrtälje
Gasväxling

Hos fyrtaktsmotorer regleraras gasväxlingen av tvångsstyrda ventiler. Ventilerna ergåller sin rörelse från kammar på en kamaxel som i sin tur drivs av vexaxeln via transmitionen, som kan vara av antingen rem,kedja eller kugg-typ.Eftersom gasväxlingen sker en gång vart annat varv måste kamaxelns hastighet vara hälften av vevxelns.

För att gasväxlingen skall hinna utföras måste ventilerna öppna före dödpunkterna. Inloppsventilen(insugsventilen) öppnar före veredödpunkt(Tdc) och stänger långt efter nedre dödpunkt. Vraför? Jo för att man vill utnyttja rörelseenergin hos inloppsluften för att få en så bra spolning av cylindern som möjligt.

Om ventilen skulle öppna sent får man en för stor strypning av insugningsluften och en sämmre fyllnadsgrad uppnås. Detta är ett problem vid höga varvtal då ventilerna till slut inte hinner med att öppna och tänga. Om den däremot stänger för tidigt får man en strypning i slutet av inloppstakten vilket även detta leder till en försämrad fyllnadsgrad. Avgasventilen öppnar innan kolven nått nedre dödpunkt för att tycket i cylindern skall hinna sjunka innan utblåsningstakten börjar när kolven vänder. Om trycket i avgasröret är högt går det åt mer energi när utblåsningstakten inleds och motorns förluster ökar.

Ventilerna kommer att överlappa varandra. Detta innebär att avgasventilen och insugsventilen kommer att så öppna samtidigt och insugningsluften får fri passage ut i avgasröret. Det säger sig självt att denna överlappning skall försöka minimeras till så liten som möjligt utom hos trimmade högvarviga sugmotorer där den kan utnyttjas för en ejektorverkan för att öka fyllnadsgraden.Dock kommer Överlappningen vara större hos överladdade motorer eftersom det är större mängd
gas som skall växlas.


Överladdning.

Överladdning av en motor innebär att en kompressor pressar in mer luft, syre in i cylindrarna än vad motorns egna kolvar skulle klara av att suga in av sig självt. Dieselmotorer är som regel idag överladdade med en turbokompressor i dagligt tal kallad turbo/avgasturbo, här följande kallad turbon. En motor med turbo kallas turbomotor och en utan kallas sugmotor.

Turbon är en bra kompressor på mång sätt, bland annat för att den inte själ någon effekt från motorn för att drivas. En turbo drivs av avgaserna som tvingas igenom en radialturbin som i sin tur driver en radialkompressor som siter på samma axel och därmed också får samma varvtal. När avgasturbinen får kompressorhjulet att rotera sugs luft från luftrenaren in och komprimeras in i insuget och pressas på så sätt in i cylindrarna. Kompressorn klarar av att leverera ett visst övertryck (laddtryck) i insugningsgrenröret och rent generellt kan man säga att laddtryck på ca 1 bar/ 0,1MPa är normala. Lägre laddtryck förekommer på vissa bensinmotorer som då benämns lättrycksturbo.

Varvtalen hos en turbo är naturligtvis avhängt på hur stort aggregatet är men generellt kan man säga att det rör sig om 1250 - 2200 rps (Varv/sekund) vilket blir ung. 75000 - 130000 rpm. Ju högre varvtal ju mindre och lättare turbo för samma laddtryck och cylindervolym som den ska försörja. Av varvtalen kan man också härleda att smörjningen är otroligt viktig. En turbo är normalt glidlagrad. Oljans uppgift i en turbo är både att smörja och att kyla vilket är nog så viktigt att påpeka. Försvinner smörjningen i turbon eller att flödet blir för dåligt är nästan uteslutande det första som händer att den oljan som finns där koksar, och då täpper igen resten av smörjkanalerna och turbon skär.

Laddluftkylning, Intercooler, Aftercooler kärt barn har många namn...

Laddluftkylning tillgriper man för att få in så mycket luft i cylinern som möjligt utan att öka laddtrycket. Det hela är mycket enkelt och man kyler den komprimerade luften från turbon som kan ha en temperatur på 150 grader till en mer rimlig nivå. Normalt kyls luften med en luft/luft kylare som placeras framför eller invid kylvätskekylaren som tar ner temperaturen till 20-90 grader beroende på belastning och kylluftgenomströmning. Varianter med vätskekyld laddluftkylare förekommer också, framför allt på större motorer t.ex. industri eller marinmotorer.

Fördelen med den kylvätskekylda laddluftkylaren är att vägen från turbo till insugningsgrenrör kortas och motorn svarar snabbare vid belastningsförändringar, motorn får bättre respons.

Mvh Magnus


Senast redigerad av zovix 24 januari 2007, 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2007, 17:38 
Offline

Blev medlem: 6 december 2006, 00:44
Inlägg: 1288
Ort: Norrtälje
Jo turbon jobbar faktiskt gratis. Den effekt som tas ut över turbinen märker du som en temperaturskillnad på avgaserna. Som alla vet enligt fysikens grundlagar är en temperaturskillnad på en gas i samma volym även en tryckskillnad. Därför kan du få en turbo att gå endast genom att sätta en brännare på avgassidan, så när temperaturen blir hög nog kommer turbinen att börja rotera. Tillför du ett övertryck från insuget kommer man öka verkningsgraden på turbinen så mycket att man kanske kan utföra något arbete med den.

Detta är principen för gasturbiner och principen funkar precis lika bra för turboaggregat, skillnaden är att istället för en brännare har en förbränningsmotor emellan. Det är alltså avgasernas temperatur och flöde som är avgörande. Detta gör att turbon utnyttjar den energi som annars skulle gått ut i avgasröret som värme.

Mvh Magnus


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011