WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE


Aktuellt datum och tid: 22 november 2017, 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ellära Del 1
InläggPostat: 9 januari 2007, 17:56 
Offline

Blev medlem: 6 december 2006, 00:44
Inlägg: 1288
Ort: Norrtälje
Grundläggande EL-lära och begrepp.

Likström/Likspänning heter den typ av elektricitet som kommer i från ett batteri kallas normalt DC(Direct Current).

Växelström/växelspänning heter den typ av elektricitet som kommer ur vägguttagen kallas normalt AC(Alternating Current).

Ström består av elektroner, negativt laddade elementarpartiklar som förflyttar sig från atom till atom. När de gör de gör de det för att dett finns en skillnad i laddning mellan de olika atomerna. Den skillnaden kan vara olika stor och ger upphov till en spänning. Späningen är alltså ett mått på skillnaden i laddning mellan två atomer eller två ämnen eller parter. Kopplar man samman dessa två kommer en ström att flyta. Den strömens storlek bestäms av motståndet, eller hur lätt nästa atom kan transportera elektronen vidare och av spänningen dvs skillnaden i laddning eller hur många elektroner som måste förflytta sig.

I El samanhang behöver man definitioner för att kunna mäta och räkna på strömmar och spänningar. Därför inför man begreppet potesial. När något är jordat är det föremålets potensial noll, men det kan flyta både posetiva och negativa strömmar från den punkten.

En posetiv ström definieras som att strömen går mot jord (elektroner går tvärs om jämfört med strömmen i verkligheten men det spelar ingen verklig roll eftersom man ändå bara definierar för att kunna räkna). En negativ ström går alltså från jord till en punkt.

Grundläggande lagar:


Kirchhoffs första lag: Summan av alla strömmar i en punkt är noll.


Detta innebär att finns det en ström som går in i en punkt måste den också gå ut därifrån.

Kirchhoffs andra lag: Längs en godtycklig väg i en sluten krets är summan av alla potensialändringar noll.

Det innebär att om man kan mäta en spänning på mellan någon komponent i kretsen finns mosvarande spänning även motriktat någon annan stans i kretsen.

Ex: Om man mäter 12V över en glödlampa måste det även gå att mäta 12V över späningskällan, batteriet. Om man tänker efter hur man mäter är dessa spänningar defakto motriktade.

OHM's lag: spänningen är lika med strömmen och motståndet.


Definition:

Spänningen = Strömmen X Motståndet

Strömmen = Spänningen / Motståndet

Motståndet = Spänningen / Strömmen

Effekt = Spänning X Strömmen


Storheter:

U = Spänning, mäts i Volt
I = Ström, mäts i Ampere
R = Resistans (motstånd) mäts i Ohm
Z = Impedans (växelströmsmotstånd) mäts i Ohm
P = Effekt mäts i watt eller voltampere

Bild

Grundläggande kopplingar

Seriekopplingen:

När komponenter är seriekopplade flyter det samma ström genom samtliga komponenter.
Kod:
--(x)----(x)--


Parallellkopplingen:

När komponeneter är parallellkopplade har de samma spänningsfall över samtliga komponenter.

Kod:
------------
 |    |    |
(x)  (x)  (x)
 |    |    |
------------


Batterier:

Batterier som spänningskälla är långt ifrån ideala. Så fort du belastar ett batteri kommer batteriets spänning att sjunka och batteriet begränsar på så sätt sin förmåga att leverera ström. Deta p.g.a att i batteriet omvandlas lagrad kemisk energi till elektricitet och den processen kan ej gå hur fort som hellst. Ju äldre batteriet är kommer denna omvandlingsprocess att få det svårare och svårare, den möter på motstånd. Batterier brukar beskrivas som en ideal spänningskälla (EMK) seriekopplad med ett inremotstånd (Ri). Lägger man ihop dessa får man polspänningen. Lägger man sedan på en belastning så seriekopplar man belastningen med det inre motståndet och polspänningen på batteriet sjunker. Polspänning blir alltså EMKn minus spänningsfallet över den inre resistansen.

För att prata nivåer på den inre resistansen så kan man jämföra med ett bilbatteri där den ligger
i häraden 0,1-0,001 Ohm.

För att tydliggöra:

Om du har ett batteri som obelastat har polspänningen 12V och en inre resistans på 0,01 Ohm och så lägger du på en belastning som drar 500A kommer polspänningen att bli:

U-pol = 12-(500*0,01) = 7V

Däremot:

U-pol = 12-(500*0,1) = 0 (12-50=0 är ju en omöjlighet så därför hade batterispänningen nått
nollvärdet för betydligt lägre belastningar)

Jämförelsen kan förenklat sägas gälla ett nytt 60Ah batteri jämfört med ett utslitet, belastningen 500A kan tänkas gälla t.ex. en bils startmotor.

Definitionen på måttet Amperetimmar är att batteriet ska klara av att leverera 60A i en timme eller
en ampere i 60 timmar innan batteriet är slut.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011