WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE


Aktuellt datum och tid: 22 november 2017, 18:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elmaskiner Grunder
InläggPostat: 9 januari 2007, 23:35 
Offline

Blev medlem: 6 december 2006, 00:44
Inlägg: 1288
Ort: Norrtälje
Elmaskiner - Grunder

Som alla känner till är vi idag beroenda av elmaskiner i våra bilar för att kunna starta den. Startmotorn är en elmotor som levererar ett otroligt högt startvridmoment och drar därför ganska mycket ström. Ström är som ni vet svårt att lagra så därför får man ha ett mindre batteri som man med en generator fyller på.

Principen för elmotorn/generatorn är densamma!

Grunden, Elmaskiner.


För att överhuvudtaget förstå elmaskinen måste jag prata om magnetism. Vad är magnetism? Det kan vetenskapen inte direkt svara på men man kan säga så mycket som att:

Kring en laddad kropp finns ett elektriskt kraftfält som påverkar andra laddade kroppar i sin omgivning. Magnetiska kroppar omges också av fält, magnetiska kraftfält som påverkar magneter i dess omgivning.

Mellan elektriska och magnetiska fält finns ett samband. Ändringar i ett elektriskt fält ger alltid upphov till ett magnetiskt fält och tvärt om. Kring en strömförande ledare uppstår ett magnetfält eftersom ström innebär laddningar i rörelse - dvs. ständiga ändringar av elfältet.

Med magnetism menar man en förmåga hos en kropp, en magnet, att dra till sig föremål av järn och nickel. Exempel på metaller som förblir påverkade av magnetism är silver, koppar, aluminium alla mycket goda elektriska ledare.

Ström följer en ledare och man använder isolering för att strömmen inte ska ta oönskade vägar. Magnetism däremot är inte bunden till metalliska ledare.

Genom att linda en ledare runt en järnstav kan vi genom ström påverka och konsentrera magnetfältet i en viss riktning. Man kan även härvid använda strömstyrkan som regulator för magnetfältets styrka. Av någon anledning förstärker järnkärnan det magnetiska flödet, man säger att de oårdnade magneterna i järnstaven ställer sig i det inducerade magnetfältets linjer och på så sätt förstärker magnetfältet. Förstärkningen kan vara så stor som upp till 1000 gånger jämfört med motsvarande spole utan järnkärna. För att öka magnetflödet kan man även öka antalet varv i spolen.

Om man ser en ledare som strömen går åt ett visst bestämt håll kan man tänka sig att magnetfältet strömmar cirkulärt runt ledaren som om du skulle skruva i en skruv i strömmens riktning. Två magnetfält intill varandra ändras på olika sätt beroende på fältens riktning. Kring två ledare med samma strömriktning har även fälten kring ledarna samma riktning. Från fysiken kommer man ihåg att motriktade krafter tar ut varandra.

Om däremot strömen i ledarna motsatta riktningar får fälten mellan ledarna samma riktning och förstärks därmed. Observera att det förstärkta magnetfältet sträver efter att återuppnå jämvikt och ledarna kommer då att vilja flytta sig. En kraft påverkar ledaren bort från magnetfältet.

Samma förhållande råder om en strömförande ledare placeras i ett magnetfält från t.ex. en permanentmagnet. Kraften som påverkar förflyttningen beror både av strömmens storlek och magnetfältets styrka.

En enkel likströms motor:

Bild



En enkel likströmsmotor består av en permanetmagnet och en ledningsslinga som kan rotera i magnetfältet. Strömmen överförs till ledningsslingan via två kolborstar över en så kallad kommutator (två ringhalvor av metall som är sins emellan är isolerade, när de roterar kommer polariteten hos strömen i ledningen ansluten till den att växla trots att den strömförsörjs med likström över kolborstarna.) Kommutatorn gör att ledningen kommer alltid att rotera i samma riktning, och byter riktning om man polväxlar motorn.

En enkel generator:

Samma konstruktion som motorn ovan! När man roterar på ledaren i magnetfältet kommer det att induceras en ström som har en sådan riktning att det magnetfält som strömen ger upphov till motverkar rotationen i det permanenta magnetfältet.

Bild

I detta fall där vi har en likströmsgenerator kommer spänningen att veriera under varvet. Detta kan kompenseras genom att tillföra flera poler till generatorn och genom glättning. Glättning innebär att man sätter en kondensator parallellt med generatorn.

Nästa del tar upp hur likströmsmaskinen fungerar i verkligheten och vi börjar titta på växelströmsmaskinen framför allt den borstlösa växelströmsgeneratorn, hur funkar principen?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011