WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE
Hemsidan
Registrera som betalande medlem
Aktuellt datum och tid: 7 september 2010, 02:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nissan Primastar med problem
InläggPostat: 28 februari 2010, 20:09 

Hejsan :)

Har problem med min primastar som inte går på tomgång / går att starta.

En liten snabb update på vad som gjorts...
PGA tidigare ras har topp, generator, spridare bytts ut. Generatorremmen hoppade in i kamremmen med följd av krokiga ventiler, spridarna byttes till bättre beg pga att dem som satt i toppen inte gick att få ur :( Generatorn för att den hade skurit och orsakat hela detta problem?

Bilen gick då ca 50 mil innan generatorremen återigen gick sönder, på tomgång. bilen stängdes av pga missljud från den dåliga generator remen. Resultatet blev att bilen ej startade igen? Kilen på kamdrevet hade gått av... ??? wtf

Sedan byttes kamdrevet (kilen i gjuten i drevet). Sen har bilen gått problem fritt i nästan 500mil. Idag när jag var ute å åkte så märkte jag att den började gå lite konstigt / svarade dåligt på gaspådrag under ca 1200-1500 varv... kopplade jag ur så dog den? funkade att rulla igång så körde hem ca 7-10km. Någon enstaka gång när jag kopplade ur gick den på tomgång... kanske 1 av 10. Svängde in på gårdsplanen och måste då koppla ur vilket resulterade i att bilden dog och lyckades inte rulla igång den. Nu startar den inte längre, går runt och låter som att den "tänder" men orkar liksom inte riktigt gå.

Någon som varit med om liknande fenomen? Tips på vad som kan vara fel?

MVH
Mikael

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Nissan Primastar med problem
InläggPostat: 28 februari 2010, 21:58 
Styrelsen

Låter som något skulle ha "gett sig" i pumpdrivningen och detta då resulterat i att insp.tiden blivit fel!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 28 februari 2010, 23:20 

glömde säga att det är en -04 och har common rail insprutning, så då har väll pumpen ingen betydelse? jag är inte så hemma på dessa så säg gärna till om jag har fel. Hittar ingen nollning på pumpen iaf.

har iaf hängt av batteri polerna nu och ska se om det blir skillnad till imogron

har provat med felkodsläsare och får kontakt men kan inte få upp felkoder då den då säger att det blir något fel att bilen ej svarar... har provat med tänding på och av med samma resultat..

Mera idéer?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 1 mars 2010, 08:19 
Användarvisningsbild

Är inte nissan primastar samma bil som renault traffic??
Renaulten får iaf liknande symptom när MAFen strular.
Har oxå hört nåt om att dessa bilar har problem med kabelstammen vid genomföringen genom torpedväggen.

Ford Taunus 1.6 -79
Suzuki GS500E -97
Aprilia SR50 Ditech -04
Maritim 420T -72

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 1 mars 2010, 13:28 

primastar, renault traffic och opel vivaro är "samma" bil :) ok ok, får ta mig en titt på det då, det konstiga är att den gick fint på varv över ca 1500 inga konstiga ljud eller dålig gång alls... Jaja, bara bita i det sura äpplet och riva lite o kolla :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 3 mars 2010, 04:48 

Lät bilen stå och sedan startade den :) dock gick den inte mer än ca 1mil innan den lade av på samma sätt igen... så jag misstänker vatten i deseln... så har nu slagit i Red Line Water remover & antifrezee och får se vad som händer, verkar iaf funka nu.

Tack för alla svar och tips

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 mars 2010, 16:38 

Ja säg den lycka som varar med dessa bilar... ? Efter en behandling med red line så verkade allt funka. Men startade bilen på jobbet en morgon (jobbar natt) körde den hem och dagen efter startar den inte ?? Startmotorn går runt och man hör hur den nästan startar, går lite fortare än vad den ska göra av bara startmotorn. Men orkar inte riktigt hoppa igång. Rev dieselfiltret och det såg lite så där ut, så iväg å handla nytt stoppa i och luftade ur med pumpen strax före filtret, vred på tändning ett par ggr för att få förpumpen att gå... Sen vrider på nyckeln, men tyvärr samma resultat?

Dieselbrännaren med tidur funkar klockrent och motorn blir varm av den men startar ändå inte. Ger ett snabbt / liten dusch med startgas och den hoppar igång direkt och går på tomgång, provkör en sväng på ca 4-5km går som den ska, inga konstiga ljud eller problem med ork. Precis som den ska vara? Tänkte att jag kanske inte lyckades lufta ordentligt och slår av den, svår startad men hoppar igång efter att man nött ca 10 sek på starten, tidigare har man knappt hunnit vridanyckeln till start innan den hoppat igång.

Någon som har idé på vad det kan vara ? Har tänkt jag ska kolla med diagnosverktyg om jag kan få ut någon info ur systemet... men annars tips mottages varmt

MVH

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 mars 2010, 17:50 

Injektor som läcker igenom, du får inte upp trycket i railen som behövs för att ECU ska släppa på injektorerna. När du startgasar den varvar den över mintrycket och smäller igång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 mars 2010, 18:56 
Användarvisningsbild

Kan mycket väl vara som dieselmeken säger. Gör ett spridar läckagetest på den. Alltså, mät hur mycket bränsle det kommer ur returen på varje spridare när motorn går på tomgång. Om någon spridare ex ger dubbla mängden returbränsle mot dom andra så e den spridaren slut. Köp biltemas spridarläckage testkit art nr15-1397 så borde det gå smidigt.

Ford Taunus 1.6 -79
Suzuki GS500E -97
Aprilia SR50 Ditech -04
Maritim 420T -72

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mars 2010, 01:39 

ok ok, kan vara jag som inte är med riktigt men... behövde köra med startgas 2 ggr efter att jag bytte filtret, sedan funkade det att bara vrida på nyckeln så startade bilen. Men nu, ca 5 mil senare... när jag kommer hem stänger av bilen, gick hur bra som helst. Kommer ut dagen efter och den startar inte. Provar lite startgas men går bara på startgas ...? fick hjälp av en kompis som pumpar på blåsan före filtret och kör i startgas samtidigt som jag kör på starten, med resultatet att den går på startgas inget annat. kan det fortfarande vara injektorerna ?

Konstaterat / gjort följande
-bytt dieselfilter (första var fullt i skit och var grönt?)
-kollat filtret idag, rent fint, ingen missfärgning
-provat startgas, går på den men hoppar inte igång
-kollat felkoder, inga felkoder aktiva
-kollat imobilizer, verkar funka som den skall (kollat hur dioden beter sig)
-testat dra igång den, no go...

Är lite osäker men tror att det är något el-fel det är iaf vad jag är inne på... ska försöka hinna med att mäta / kolla lite imorgon... Misstänker har fått för mig att det är något relä som inte slår till som det skall. Har kört med elektronik cleaner på alla reläer och säkringar i säkringslådan som finns under huven, samt kollat alla säkringar inne i bilen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mars 2010, 14:51 
Styrelsen

Matartryck?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mars 2010, 22:23 
Användarvisningsbild

Kör ett spridar läckage test så kan du utesluta det iaf.

Ford Taunus 1.6 -79
Suzuki GS500E -97
Aprilia SR50 Ditech -04
Maritim 420T -72

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 18 mars 2010, 00:45 

hittade fel med kablaget till tryckgivaren på railen... skarvad 5ggr på ca 3dm kabel... kapat, och utbytt. Startade fint efter det, men ett eller 2 problem kvarstår fortfarande. Svårstartad / omöjlig att starta om den får stå mer än 2h.. ? ibland 4h..?

- har bytt spridare till en uppsättning som fungerar i annan bil, så det bör ju inte vara dem då
- kollat diesel filter igen
- Kollat alla ledningar
- letat efter matarpump, finns inte??? inte i tanken eller i / på ledningen till filtret

Ser ingen luft i diesel ledningen, inga felkoder vad jag vet ingen lampa som indikerar fel iaf. Någon som vet ett program som funkar att läsa felkoder med på dessa bilar ? Kör jag i en liten skvätt startgas hoppar den igång och går hur fint som helst efter att den stått så att den inte startar. Sen kan jag stänga av och starta hur mycket som helst, bara den inte blir stående för länge mellan. 1-1,5h är inga bekymmer alls och spelar ingen roll om det är kallt eller varmt ute, motorn kall eller varm spelar ingen roll heller. Dock har jag noterat att tomgången ligger lågt, bara ca 5-600 varv kanske när motorn är varm, ska vara 850 ~... går det att justera eller tyder det på något fel? som sagt kan inte längre se något fel med luft i ledningen gjorde det tidigare. Har som sagt inte mätt mina spridare men bytt mot en annan uppsättning från annan bil som fungerar, med mina spridare och dess spridare innan så tycker inte det kan vara fel på dem. Någon som har mera tips? ska man slänga dit en extra pump eller vad ska behövas för att den ska starta när den stått ett tag?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 18 mars 2010, 08:08 

låte som skoda pickupen jag hade tidigare, tjurigare ju längre den fick stå, men hade den bara startat till så var de inga problem på ett par timmar.. var 4 kassa glödstift på den iaf..

Landcruiser 2,4TD -86

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 18 mars 2010, 11:54 

sleeper_86 skrev:
låte som skoda pickupen jag hade tidigare, tjurigare ju längre den fick stå, men hade den bara startat till så var de inga problem på ett par timmar.. var 4 kassa glödstift på den iaf..

jo jag har varit inne på det jag med, men glödstiften är nya för ca 500 mil sedan + det spelar ingen roll om motorn är varm. bara om den stått eller ej. Har diesel-brännare med tidur som jag kan starta så motorn blir fullt så varm som den skall vara, startar ändå inte :(

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]