WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE
Hemsidan
Registrera som betalande medlem
Aktuellt datum och tid: 5 september 2010, 13:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är det som dödar bmw´s m51 motorer?
InläggPostat: 26 juli 2010, 21:55 

Jag läser näst intill överallt om hur känsliga och klena m51 motorerna är, att toppen spricker och vevlager havererar osv..

Nu tänkte ja dra fram en tråd där jag ber om ren fakta och av erfarenhet vad som tar död på dessa motorer?

Vi kan börja med toppen då. Den har en tendens att spricka på 6ans cylinder upp mot spridaren ev 5 verkar va frekvent, frågan är nu varför? varmgång pga nått skäl?? dålig cirkulation pga termostaten kan jag förstå men så mycket som jag har pressat min påställda m51a som laddar precis under 1.5kg utan att ens se indikation på temphöjjning så tvivlar ja på att det är skälva körstilen som kan döda toppe, eller ja högt varv med hög avgastemp kan döda det mesta men nu är de ingen vettig som kör på 6000 sträcket i 2 minuter på gatan :D

fuska vid kallstart kan va en bov som många inte bryr sig om. då expandrar metallen kraftigt då tempen stiger fort. dock så ska inte detta heller kunna ge så sjuk tendens att ge sprickor enligt mitt tycke men ge gärna egen feedback om just detta.

någon som hittar en genomgående sprängskiss på en m51 topp? annars så får ja såga itur och kolla hur kylkanalerna är utformade och om de finns någon riskpunkt runt 5-6ans cylinder som kan broms kylningen just där. de är annars vanligt att det är sämre kylning längst bak i en motor av det enkla skälet att vattnet värms upp på vägen till cylindrarna ;)

Ska vi nu ta hand om bottendelen.

Här hör jag lite här och där att vevlager ev alla lager ska va kännsliga?
detta tycker jag är otroligt konstigt? med tanke på att folk plockar ut 1000hk med dieselvev och original lager.. så om inte motorn har gått 70K mil så borde inte de kunna va en svag länk. eller smörjer en dieselmotor sämre? eller är det något annat som bidrar till vevlagerhavveri?

resterande som vevstakar och kolvar är rejält tilltagna så de håller en ganska bra bit om man ska ladda på. är i så fall att man lyckas få fram 12'9 eller arp bullt till toppen så den inte reser sig när man börjar närma sig 3bar :thumbup:

Ös på nu med kommentarer så vi får en bra diskussion ;) lägger ev till mer om jag kommer på nått. tack på förhand! // Mike "Mad Mike" Bergsten.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Vad är det som dödar bmw´s m51 motorer?
InläggPostat: 28 juli 2010, 19:05 
Styrelsen

Ang. topp: -Var sitter vattentempgivaren på de motorerna?
För även om den "allmänna vattentempen" i motorn inte stiger / är hög så kan ändå temperaturn skena upp till skadlig nivå på vissa ställe i motorn. Vanligt att cyl. 5 går varmast (6:an kyls aut. då den är ytterst) och vid stora effektuttag så hinner vattnet värmas upp / stiga innan det kommer bak till de bakersta cylindrarna.

Det är mycket som kan orsaka värme (förutom högt effektuttag) som felaktig insprutningstid och defekta spridare. Spridare med dålig spridningsbild kan även orsaka enorm "punktuppvärmning".

Ang. block:
En dieselmotor belastar vev- / ram- lager betydligt mera än en bensinmotor, tex. så gör den höga kompen att det blir högre tryck mot lagren när kolven ska tryckas upp i "komp.takten". Oftast är oljan mera förorenad (sotpartiklar, speciellt om den är trimmad) i dieselmotorn och det bidrar till sämre smörjning. Höga laddtryck ger värme och det gör att oljan blir väldigt tunn = tunnare / sämre oljefilm.

Det är bättre att göra rillor i blocket och montera stödtråd (pianotråd) än att spänna ner toppen hårdare för att det ska bli "tätt", då det kan "skeva" hela motorn!
-Kanske därför som topparna spricker och ramlagerna rasar på de trimmade BMW dieslarna... :eh:

Läs gärna några böcker / eller på nätet ang. "motorlära" så ser du snabbt att det skiljer ganska mycket på påfrestningarna i en diesel motor jämfört med i en bensinare vid samma effektuttag. :thumbup:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 28 juli 2010, 20:16 

scania skrev:
Ang. topp: -Var sitter vattentempgivaren på de motorerna?
För även om den "allmänna vattentempen" i motorn inte stiger / är hög så kan ändå temperaturn skena upp till skadlig nivå på vissa ställe i motorn. Vanligt att cyl. 5 går varmast (6:an kyls aut. då den är ytterst) och vid stora effektuttag så hinner vattnet värmas upp / stiga innan det kommer bak till de bakersta cylindrarna.

Det är mycket som kan orsaka värme (förutom högt effektuttag) som felaktig insprutningstid och defekta spridare. Spridare med dålig spridningsbild kan även orsaka enorm "punktuppvärmning".

Ang. block:
En dieselmotor belastar vev- / ram- lager betydligt mera än en bensinmotor, tex. så gör den höga kompen att det blir högre tryck mot lagren när kolven ska tryckas upp i "komp.takten". Oftast är oljan mera förorenad (sotpartiklar, speciellt om den är trimmad) i dieselmotorn och det bidrar till sämre smörjning. Höga laddtryck ger värme och det gör att oljan blir väldigt tunn = tunnare / sämre oljefilm.

Det är bättre att göra rillor i blocket och montera stödtråd (pianotråd) än att spänna ner toppen hårdare för att det ska bli "tätt", då det kan "skeva" hela motorn!
-Kanske därför som topparna spricker och ramlagerna rasar på de trimmade BMW dieslarna... :eh:

Läs gärna några böcker / eller på nätet ang. "motorlära" så ser du snabbt att det skiljer ganska mycket på påfrestningarna i en diesel motor jämfört med i en bensinare vid samma effektuttag. :thumbup:

absolut så kan eller de blir så att de uppstår temp skillnad i toppen och bevisat runt 5an som du säger. men om bmw nu inte har gjort nå större design miss så borde de va nå annat som påverkar sprickbildningen? jag vet att spridarspetsarna ska va "sunkiga" och rekomenderas bytas redan runt 20 000 mil?? sedan så kan man ju kanske hämma temp stigning med till:ex vatten insprutning med alkoholblandning osv.

pianotråd har använt´s flitigt på bmw´s bensin motorer så de är högst rekomenderat av andra och min egen erfarenhet. men arp bulten ska inte dra hårdare utan va stabilare och inte kunna sträcka sig pga hårdare stål typ 12*9 eller som arp skriver 14'2, original tuppbult kan ha en tendens att sträcka sig om man belastar dem över sina gränser och då reser sig toppen en nästan omätbar höjd som kan räcka för topphaveri.

sedan angående tryckskillnaden på en diesel och bensin är ja mycket väl medveten om men jag har misstankar på att de flesta som säger att saker rasar har skruvat ladd och pump till max på motorer som har gått 40K++ som då mycket förståeligt kan va sliten och igenslaggad av dieselparticklar osv, men de kanske är så att lagrena är underdimensionerade? de lär ja sannerligen märka när jag laddar på 3 kg och vatteninsprutning som ökar ännu mer ;)

Skapade mer tråden för att se om någon hade laborerat tidigare med detta och kunde dela med sig om svaga punkter, så ja slipper finna dem tillsammans med en vevstake i handen :thumbup:

Någon måste ju hålla BMW flaggan i topp och visa att de bygger stabila diesel motorer också haha!

Tack dock för all info Scania! :thumbup: allt är av värde då jag är relativt ny på diesel men lär mig snabbt. // Micke

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 30 juli 2010, 08:36 

1,5 bar laddtryck håller den för utan bekymmer, det är när man börjar gå upp över 2 bar som det händer grejjer i form av värmeutveckling etc etc. Det tar kål på toppen med sprickbildning / brusten packning som följd. Vid 2 bars laddtryck så bygger även M51:an ett otroligt mottryck, detta pg av för trånga avgaskanaler. (jfr skita 3" i ett 2" rör) Vilket bygger värme i mängder. Koppla en mätare och kolla vad som händer, vid 2 bar ladd har du nog 2,5bar mottryck, Trycket på vevaxeln när kolven ska vända i UD med 2,5 bar övertryck i cylindern blir enormt högt. Kostar 2,5 bar att få 2.
En annan sak beträffande trimmade dieselmotorer är att värmen kommer inte direkt, kylsystem etc tar hand om den i ca 20-30 sek innan den börjar kliva över på rött så att säga, mao ligger man och fisåker och laddar på lite då & då= Inga problem, fullt effektuttag över 20-30 sek = problem om du trimmat för hårt.

BMW :s dieselmotorer är små underverk, speciellt bottendelen, stabilt byggt, rejäla grejjer som tål påfrestning. Själv åker jag BMW 330 diesel med ca 280 hk & 600nm och den är FUN2DRV och skulle nog har svårt att åka något annat som det verkar nu.
Men å andra sidan så är det en relik från 80-talet som utvecklats till dagens motor. Glöm inte att BMW 524td var en av världens snabbaste serieproducerade dieselbilar på 80-talet, snabbast var nog Citroen CX25TRD eller vad den hette, om jag inte missminner mig,s edan kom Alfa och körde förbi ett tag. Idag är alla i princip lika snabba verkar det som, tillförlitligheten likaså. Nu ska jag gå och bygga hus / Hoppas du fått lite matnyttigt info, ber om ursäkt för OT där med bilarna på slutet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 30 juli 2010, 19:50 

dieselmeken skrev:
1,5 bar laddtryck håller den för utan bekymmer, det är när man börjar gå upp över 2 bar som det händer grejjer i form av värmeutveckling etc etc. Det tar kål på toppen med sprickbildning / brusten packning som följd. Vid 2 bars laddtryck så bygger även M51:an ett otroligt mottryck, detta pg av för trånga avgaskanaler. (jfr skita 3" i ett 2" rör) Vilket bygger värme i mängder. Koppla en mätare och kolla vad som händer, vid 2 bar ladd har du nog 2,5bar mottryck, Trycket på vevaxeln när kolven ska vända i UD med 2,5 bar övertryck i cylindern blir enormt högt. Kostar 2,5 bar att få 2.
En annan sak beträffande trimmade dieselmotorer är att värmen kommer inte direkt, kylsystem etc tar hand om den i ca 20-30 sek innan den börjar kliva över på rött så att säga, mao ligger man och fisåker och laddar på lite då & då= Inga problem, fullt effektuttag över 20-30 sek = problem om du trimmat för hårt.

BMW :s dieselmotorer är små underverk, speciellt bottendelen, stabilt byggt, rejäla grejjer som tål påfrestning. Själv åker jag BMW 330 diesel med ca 280 hk & 600nm och den är FUN2DRV och skulle nog har svårt att åka något annat som det verkar nu.
Men å andra sidan så är det en relik från 80-talet som utvecklats till dagens motor. Glöm inte att BMW 524td var en av världens snabbaste serieproducerade dieselbilar på 80-talet, snabbast var nog Citroen CX25TRD eller vad den hette, om jag inte missminner mig,s edan kom Alfa och körde förbi ett tag. Idag är alla i princip lika snabba verkar det som, tillförlitligheten likaså. Nu ska jag gå och bygga hus / Hoppas du fått lite matnyttigt info, ber om ursäkt för OT där med bilarna på slutet.

okay så om jag har förstått så är avgassidan lite underdimensionerad för högre effektuttag? så en portning kombinerat med ett bra mycket bättre utformat grenrör ska troligtvis kunna förbättra detta problem. jag ska borra uttag för mottryck och även afr i grenröret för att ha 100% koll på vad som kan skapa problem. ja tycker att de inte borde va omöjligt att få ut lite effekt ur denna motor om man gör rätt från start ;) snart klar med en nyrenoverad maskin med o-ringning så ska bara toppen få sig en omgång. ska ev.start upp en tråd senare när jag har fått fart i maskin.

Föresten dieslemeken. de är du som har dieselmeken.se va? du har ett mail i din inkorg på företaget om ombyggnation av dieselpump :D Tack för all info!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]