scania skrev:
Ang. topp: -Var sitter vattentempgivaren på de motorerna?
För även om den "allmänna vattentempen" i motorn inte stiger / är hög så kan ändå temperaturn skena upp till skadlig nivå på vissa ställe i motorn. Vanligt att cyl. 5 går varmast (6:an kyls aut. då den är ytterst) och vid stora effektuttag så hinner vattnet värmas upp / stiga innan det kommer bak till de bakersta cylindrarna.
Det är mycket som kan orsaka värme (förutom högt effektuttag) som felaktig insprutningstid och defekta spridare. Spridare med dålig spridningsbild kan även orsaka enorm "punktuppvärmning".
Ang. block:
En dieselmotor belastar vev- / ram- lager betydligt mera än en bensinmotor, tex. så gör den höga kompen att det blir högre tryck mot lagren när kolven ska tryckas upp i "komp.takten". Oftast är oljan mera förorenad (sotpartiklar, speciellt om den är trimmad) i dieselmotorn och det bidrar till sämre smörjning. Höga laddtryck ger värme och det gör att oljan blir väldigt tunn = tunnare / sämre oljefilm.
Det är bättre att göra rillor i blocket och montera stödtråd (pianotråd) än att spänna ner toppen hårdare för att det ska bli "tätt", då det kan "skeva" hela motorn!
-Kanske därför som topparna spricker och ramlagerna rasar på de trimmade BMW dieslarna...
Läs gärna några böcker / eller på nätet ang. "motorlära" så ser du snabbt att det skiljer ganska mycket på påfrestningarna i en diesel motor jämfört med i en bensinare vid samma effektuttag.

absolut så kan eller de blir så att de uppstår temp skillnad i toppen och bevisat runt 5an som du säger. men om bmw nu inte har gjort nå större design miss så borde de va nå annat som påverkar sprickbildningen? jag vet att spridarspetsarna ska va "sunkiga" och rekomenderas bytas redan runt 20 000 mil?? sedan så kan man ju kanske hämma temp stigning med till:ex vatten insprutning med alkoholblandning osv.
pianotråd har använt´s flitigt på bmw´s bensin motorer så de är högst rekomenderat av andra och min egen erfarenhet. men arp bulten ska inte dra hårdare utan va stabilare och inte kunna sträcka sig pga hårdare stål typ 12*9 eller som arp skriver 14'2, original tuppbult kan ha en tendens att sträcka sig om man belastar dem över sina gränser och då reser sig toppen en nästan omätbar höjd som kan räcka för topphaveri.
sedan angående tryckskillnaden på en diesel och bensin är ja mycket väl medveten om men jag har misstankar på att de flesta som säger att saker rasar har skruvat ladd och pump till max på motorer som har gått 40K++ som då mycket förståeligt kan va sliten och igenslaggad av dieselparticklar osv, men de kanske är så att lagrena är underdimensionerade? de lär ja sannerligen märka när jag laddar på 3 kg och vatteninsprutning som ökar ännu mer
Skapade mer tråden för att se om någon hade laborerat tidigare med detta och kunde dela med sig om svaga punkter, så ja slipper finna dem tillsammans med en vevstake i handen
Någon måste ju hålla BMW flaggan i topp och visa att de bygger stabila diesel motorer också haha!
Tack dock för all info Scania!

allt är av värde då jag är relativt ny på diesel men lär mig snabbt. // Micke