WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE

Aktuellt datum och tid: 16 oktober 2018, 03:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 5 januari 2012, 10:45 

Håller på med lite felsökning på min 325 tds -97 och nu är det dags att kolla "tändinställningen". Har provat att skruva loss pluggen bak på dieselpumpen och kände lite i hålet med ett sånt där rött plaströr från en 5-56-burk och fick nästan in hela röret i pumpen. Är det så långt in man ska känna efter den där rampen som man ska mäta efter.

Var kan man få tag på en adapter till en indikatorklocka om man inte kan lösa det på något eget sätt? Har letat på ebay men hittar inget.
Har läst att man ska justera in pumpen så att indikatorklockan visar 0.95 mm vid TDC, stämmer detta? Läste även någonstans att man kunde ställa den på 0.90 om motorn hade gått långt eller hur det var?

Sen gäller det kamaxelinställning.

De verktygen jag har sett att man kan köpa låser ju kamaxeln i TDC. Min tanke är att man kanske kan tillverka ett eget verktyg. På kamaxeln finns det ett ställe som ser ut som en cirkel med avfasade sidor precis bakom en kamlob, dessa tror jag ska stå 90 grader mot ventilkåpans anliggningsyta. Stämmer detta? I så fall borde det ju vara möjligt att fräsa ut ett sånt verktyg själv.

Tacksam för input!

InläggPostat: 5 januari 2012, 18:07 
Användarvisningsbild

Sandell skrev:
Var kan man få tag på en adapter till en indikatorklocka om man inte kan lösa det på något eget sätt?
Tacksam för input!

Letar själv efter dessa prylar till min volvo. Kanske denna passar din bil? http://www.ebay.de/itm/VW-T3-T4-Messuhr ... 1526wt_802

Efter som prisskillnaden är marginell så köpte jag för par timmar sen en mitutoyo(kvalitet!) mätklocka för 43.90e och svarvar adaptern själv.

Efter som du funderar på att fräsa kamlåsningen själv kanske även du kan svarva en adapter och köpa en mätklocka?

InläggPostat: 6 januari 2012, 01:27 

Det ser ju ut som såna prylar som jag behöver men jag misstänker att det är en rätt ordentlig chansning på att gängan är rätt i adaptern. Jag har en mätklocka med ett rätt stabilt magnetfäste, så jag funderar helt enkelt på om jag skulle kunna montera dit klockan på lämpligt ställe och sedan leta upp en "pinne" som passar i hålet.

Men om någon vet om man ska långt in i pumpen för att känna timingrampen så säg gärna till.

InläggPostat: 15 januari 2012, 04:24 
Användarvisningsbild

0,90 är vad Dieselmeken rekommenderade mig. Men har bara monterat pump med indikatorklocka en enda gång , sånt bök helt i onödan är mitt tycke , räcker ju att justera pumpen tills den låter bäst.

angående det du skrev om 90grader från ventilkåpans anliggningsyta till de frästa i kammen så stämmer det bra. Jag brukar använda mig av en vanlig vinkelhake bara.

Edit : Såg att det var du som i ett tidigare inlägg skrev om att du skulle byta pump. Jag har en 994 pump till övers nu när jag trimmar min nya tds. så hojta till om du behöver elpumpen.

// Elias :)

InläggPostat: 17 januari 2012, 09:10 

Tack för svar!

Har du varit ute för att pumpen kan justeras så pass så att motorn misständer på tomgång också?

Kan du förklara hur den låter när den låter bäst?

Hör av mig angående pumpen.

InläggPostat: 17 januari 2012, 20:46 
Användarvisningsbild

När den låter som bäst så knackar den inte mycket och svarar snabbt på gas samt går ner till tomgång snabbt igen när du släpper gasen.

Jag har varit med om att kedjan mellan dieselpumpen och bottendrevet är så slitet så att det kuggar över ett hack på botten. Då måste man ta bort bröstkåpan och risken finns även att topplockspackningen pajjar när man tar bort bröstkåpan.

EDIT : Om kedjan har kuggat över så märker man det direkt om man testa justera med indikator klocka pga att du inte kommer kunna ställa in pumpen på 0,90

Mvh

InläggPostat: 19 september 2018, 22:23 

Hittade denna tråd av en slump å fattar att ja inte kommer få någon respons, testa endå. Bytte pump på min Tds men som detta svar kan ja endast ställa pumpen max 0.93 å sen tar justering slut i öronen. Bilen gick fint innan bytet. Borde de betyda att min undre kedja kuggat? Och hur påverkar det egentligen driftsäkerheten? De går ju köra 0.93 lyft å den går bra men blev ju lite nojjig då man läste detta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]