Nu börjar jag bli riktigt grå hårig... vad är det som styr common rail systemet?
Fick ju problem med slavcylindern i växellådan som jag nu bytt

jippi kopplingen funkar som den ska.
Men motorn startar fortfarande inte, utan startgas kall... eller om jag kör dieselvärmaren i 20-30 min med värmereglaget i bilen på full kyla och sedan låter bilen stå ca 10 min efter brännaren slutat gå. då startar den, anars får jag ta till startgas = hoppar igång direkt ?
Min tanke är startmotor? snurrar för långsamt när motorn är kall / oljan tjock? har jag kört med bilen så kan jag vänta tills den är så kall så tempmätaren inte ger utslag och den startar.... men får den stå ca 5+h så startar den inte av sig själv igen... ?
Har mätt rail trycket eller rättare kollat signalen från givaren. 0.5v tändning på och ökar så fort jag börjar snurra på starten, till ca 1,2-1,5v. kan det vara så att motorn snor för långsamt för att data boxen ska tycka att den går runt och därigenom inte öppnar spridarna ? för den som jag ser det kan ju inte få i sig diesel... ? har som sagt bytt spridare med en annan bil som startar och går som den ska så måste vara något annat än dem iaf?
har kollat dieselfiltret och det finns inga metallspån i det, så det tyder på att pumpen bör vara hel iaf

alltid nått positivt. Och går som den ska gör den så fort den är igång.. det gör mig sjukt förbryllad... ?
TIPS please?