WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE

Aktuellt datum och tid: 28 november 2014, 07:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 18 mars 2010, 14:38 

Var och besiktade bilen idag, dem sa inget om låg tomgång eller konstig gång och k-värdet blev 1.1 gränsvärde 1.7 hjälper det er att säga nått om vad som kan / ev är fel?

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 18 mars 2010, 22:56 

kanske är en lösning på g... Har labbat med att dra ur givare hejvillt och se vad som händer idag efter bes... Dragit ur bla EGR och luftmasse-mätaren. EGR gav lite skillnad i gång och lät den vara ur när jag parkerade bilen, efter ca 3h hoppade bilen igång på direkten och låter faktiskt lite annorlunda, samt att den inte varvar lika "länge" när jag slagit av motorn. Så min teori är att det är något med styrningen till EGR ev EGR ventilen som kärvar kanske? Ska riva och inspektera imorgon.

Sak förvisso riva och kolla EGR ändå, men bussen startade iaf inte när jag skulle från jobbet imorse +2 i luften var det då men icke. Ska även passa på att kolla / mäta på tryckgivaren på railen och se vad den ger för värde.

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 19 mars 2010, 14:37 

Fråga till dieselmecken mfl... Har kollat vad railtrycks-givaren ger för signal nu. Ca 0.5v med tändningen på (även när den stått över natten och ej går igång) och ca 1.2-1.3v på tomgång. Så då kan vi ju utesluta att spridarna läcker igenom och jag tappar rail tryck.

Vad är det som krävs för att en common rail diesel ska hoppa igång? jag börjar fundera på om det kan vara något med glödningen ändå? Alltså kan ju köra diesel värmaren så motorn är full arbetstemp men startar ändå inte då? kan det vara glödningen ? Vad är det som styr tomgången på CR dieslar? Tomgången ligger ju lågt, stax under 800 varv, kanske 750-780 men ska vara på 850 ~. Känns som att det är någon givare som spökar?

Sitter ju F9Q motor i bilen som kommer från mitsubishi(?) från början eller? står ju renault överallt på den dock... Hittar bara en givare uppe på kammen som talar om för databoxen om motorn snurrar eller ej. Men när motorn är igång kan jag dra ur den och den fortsätter gå? och fungerar att köra som "normalt" känns som att det kanske finns en givare till? men vart ? har ju renoverat motorn, bytt topp och inte sett någon vevaxelgivare.

The quest goes on iaf.. ska fan komma underfund med det här felet.

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 22 mars 2010, 17:14 

Ok ok kör lite update här då så ni vet vad som händer... Har läst / sökt runt på massor av forumen och det verkar som att det är mycket strul med kamläges givarna på bensin modellerna av renaults traffic (lika bil, fast andra emblem på min) och det är den enda givare som jag inte mätt / kollat på ännu.

Testade att helt enkelt dra ur den häromdagen när bilen gick, fick en felkod men fortsatte gå och funkade att köra, men gick inte starta igen. Imorse när bilen inte ville starta testade jag att mäta resistansen i givaren (hall effekt med 3 stift) mätte mellan 1 och 3 vilket är matningen (mätte även så matning gick fram o det gör det) Hur som, resistansen i givaren vid -2 ute är 878 Kohm!!! tycker det verkar galet högt och när jag fått igång bilen... efter lite startgas, provade stänga av direkt och starta igen, njeit... resistansen då 8xx Kohm. Startade igen med lite startgas och lät motorn blo normal varm, stängde av och mätte resistansen igen... se och hör... 758 Ohm... alltså väldigt mycket lägre :) har nu beställt en givare till det hemska priset av 365:- så får vi se vad som händer efter det.

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 22 april 2010, 12:56 

Nu börjar jag bli riktigt grå hårig... vad är det som styr common rail systemet?

Fick ju problem med slavcylindern i växellådan som jag nu bytt :) jippi kopplingen funkar som den ska.

Men motorn startar fortfarande inte, utan startgas kall... eller om jag kör dieselvärmaren i 20-30 min med värmereglaget i bilen på full kyla och sedan låter bilen stå ca 10 min efter brännaren slutat gå. då startar den, anars får jag ta till startgas = hoppar igång direkt ?

Min tanke är startmotor? snurrar för långsamt när motorn är kall / oljan tjock? har jag kört med bilen så kan jag vänta tills den är så kall så tempmätaren inte ger utslag och den startar.... men får den stå ca 5+h så startar den inte av sig själv igen... ?

Har mätt rail trycket eller rättare kollat signalen från givaren. 0.5v tändning på och ökar så fort jag börjar snurra på starten, till ca 1,2-1,5v. kan det vara så att motorn snor för långsamt för att data boxen ska tycka att den går runt och därigenom inte öppnar spridarna ? för den som jag ser det kan ju inte få i sig diesel... ? har som sagt bytt spridare med en annan bil som startar och går som den ska så måste vara något annat än dem iaf?

har kollat dieselfiltret och det finns inga metallspån i det, så det tyder på att pumpen bör vara hel iaf :) alltid nått positivt. Och går som den ska gör den så fort den är igång.. det gör mig sjukt förbryllad... ?

TIPS please?

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 10 oktober 2013, 18:30 

Kom du på vad felet var på bilen??? Sitter själv med samma symptom på min nu :(

InläggPostat: 10 oktober 2013, 19:48 

Tjena

Jor för mig var det vevaxelgivaren som var dålig och dålig kontakt/skadade kablar. Nås enklast underifrån och sitter i framkant på motorn, iaf på min. Men alla jag talade med sa att den skulle sitta mitt uppe på växellådan om den var monterad så vet inte om det finns flera alternativ.

Lycka till med din bil.

Mvh

V70 2,5TDI -99 Såld

InläggPostat: 12 december 2013, 19:12 

Har inte läst igenom allt, men kolla ventilspelet!
min var svårstartad , och då jag kollade spelet så hade insugsventilerna 0 i spel.
Tydligen ett ganska okänt problem dom har, det bankar in ventilsätena så spelet försvinner.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]