WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE

Aktuellt datum och tid: 17 april 2014, 14:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 januari 2011, 17:56 

Hej. Är helt novis på dislar och behöver hjälp :crazy: !

Har problem att bilen helt plötsligt inte startade... Felet kom när det blev lite varmare i luften, start hur bra som helst i ca -15 g...

Går att starta den genom att pumpa, men då går den bara några sekunder. Delar jag på slangen innan bränslefiltret så kommer det ingen disel alls, varken när jag har tänning på eller när den går igång när jag pumpat.

Spontan trodde jag att förpumpen hade lagt av, men kan inte hitta någon sådan. Vart sitter den?

Kollade i tanken efter förpump men där fanns den inte, sitter det ingen på denna bilen...?

För övrigt går den ok när jag pumpat och den får suga lite disel ur en burk.
Men tyckte den drog i sig rätt bra ur burken ca 0,5l disel bara på den knappt minut den var igång....

Den har bara rullat ca 13000 mil -03!
Alla säkringar i boxen vid motorn är hela.

Fick upp följande fekoder:
P1351 IDM input circuit Malfunction/Ignition coil control circuit High voltage
SID 803/EDC16C3 - Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied.

P2137 EDC16C3 - Accelerator pedal 1, signal consistency with pedal 2 signal

P0562 Systemspänning -låg ledningar, dålig anslutning, batteri, generator

P1169 Fuel rail sensor In range high failure / EDC15C2-Condenser 1 voltage

P0222 Spjälläges kontakt B/gaspedalläges kontakt B -felfunktion i krets

P1352 Ignition coil A Primary circuit Malfunction / SID 801- Pre/Post heating relay circuit - Relay & Pre-Heat plugs not controlled

P0461 Brännsletanken nivåsensor -område prestanda

Tyckte det var många för att utläsa problemet så jag raderade dem, starade bilen en kort stund och därefter en ny avläsning.

Fick då upp följande:
P1351
P0461 (beror nog på att jag kopplat ur den för att komma ner i tanken)

Tips på vad det kan vara för fel! Kan det vara ett relä??

Tack på förhand!

InläggPostat: 10 januari 2011, 19:15 
Styrelsen

Hej och välkommen hit! :wave:

Kan inget om C3:or (eller Citroen) så vad felkoderna betyder kan jag tyvärr inte hjälpa dig med...

hdi_c3 skrev:
Går att starta den genom att pumpa, men då går den bara några sekunder. Delar jag på slangen innan bränslefiltret så kommer det ingen disel alls, varken när jag har tänning på eller när den går igång när jag pumpat.

Spontan trodde jag att förpumpen hade lagt av, men kan inte hitta någon sådan. Vart sitter den?

Kollade i tanken efter förpump men där fanns den inte, sitter det ingen på denna bilen...?

För övrigt går den ok när jag pumpat och den får suga lite disel ur en burk.
Men tyckte den drog i sig rätt bra ur burken ca 0,5l disel bara på den knappt minut den var igång....

Har du handpump i motorutrymmet (tolkar det som så när du skrev "startar genom att pumpa) så är där säkerligen ingen elektrisk matarpump innan den. Därav att det inte flödar ut någon diesel om du tar av slangarna vid bränslefiltert som då är typen "sugfilter".

Att den tog så mycket bränsle då du körde "från burk" beror på att returflödet från motorn går bak till ord. tank.
-Eller hade du returledningen till "burken" också?

InläggPostat: 10 januari 2011, 21:40 

Tackar och tack för svar!

Det stämmer att jag har en handpump i motorutrymmet. Hade returen kopplad till tanken, den bara sög från burken.
Då jag kan starta den med handpumpen och ser att den suger, kan jag då utgå från att pumpen och trycket är som det ska?

Om det är stopp i bränslefiltret skulle det väl inte ens gå att handpumpa fram disel eller?

Eftersom den enda felkoden som kom upp efter andra diagnosen pekar på ett reläfel till förvärmningen av glödstiften (Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied), kan det göra att den helt plötsligt inte startar?

Får nog kolla om det är någon spänning till glödstiften samt mäta resistansen.

/Andreas

InläggPostat: 13 januari 2011, 10:57 
Styrelsen

Tråkigt att du inte får fler svar, kanske inte några "Citra vänner" aktiva här... :shifty:

Ang. bränslefiltret (som jag redan trodde var bytt..):
Helt klart kan det vara så att handdpumpen orkar suga hårdare och få fram mera bränsle än vad insp.pumpen kan, därav att motorn går sålänge du hjälper till att mata fram bränsle.

-Byt filter och kolla samtidigt så att alla bränsleslangar / anslutningar är täta.

Hjälper inte detta så tror jag det bästa är om du tar bilen till en verkstad som kan / har erf. av den bilmodellen och låter de felsöka den med sitt felsökningssystem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]